Skip to content

BANK SPÓŁDZIELCZY W JAROCINIE | 63-200 Jarocin | Al. Niepodległości 5 | tel. 62 747 00 00 | e-mail: centrala@bsjarocin.pl

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z BANKOWOŚCI INTERNETOWEJ

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z BANKOWOŚCI INTERNETOWEJ

Bezpieczeństwo Twoich danych i Twoich finansów jest dla nas bardzo ważne. Chronimy je, ale ich bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od Ciebie i Twoich działań w Internecie.

Poniżej przypominamy najważniejsze zasady:

Uważaj na fałszywe wiadomości e-mail.

Bank Spółdzielczy w Jarocinie nigdy nie wysyła do swoich klientów wiadomości mailowych z prośbami o podanie poufnych informacji (uzupełnienie formularzy). Nie należy zatem odpowiadać na takie wiadomości i nie uruchamiać zawartych w nich linków. Złodzieje często podszywają się pod bankowców i fałszują korespondencję, a nawet witryny internetowe, które do złudzenia przypominają oryginalne z banku. Wiadomości e-mail wysyłają do tysięcy osób w nadziei na złapanie naiwnego klienta, który dobrowolnie poda wrażliwe dane takie jak hasło i login do serwisu bankowości internetowej. Działania takie określa się terminem „phishing”, który podchodzi od słowa „fishing” – łowienie. Dlatego każdą tego typu informację należy bezwzględnie zignorować i pod żadnym pozorem nie korzystać z linków przesłanych w wiadomości e-mail. Takie działanie jest przestępstwem internetowym. W takiej sytuacji najlepiej poinformować o tym Bank.

 

Sprawdź adres strony logowania do Bankowości

Do logowania do systemu należy używać wyłącznie adresu podanego przez Bank lub dostać się do systemu logowania bezpośrednio ze strony naszego Banku. W Banku Spółdzielczym w Jarocinie funkcjonują dwa adresy. Dla klientów korzystających z bankowości internetowej  wchodzimy na adres: https://ebo.bsjarocin.pl .  Do wyszukiwania adresów nie powinno używać się wyszukiwarki internetowej. Specjaliści odradzają także trzymanie strony logowania wśród „ulubionych” stron przeglądarki internetowej. Przestępcy tworzą bowiem oprogramowanie, które jest w stanie wykorzystać luki w systemie i podmienić stronę na fałszywą. O tym, że znajdujemy się na właściwej stronie internetowej, informuje nas pasek adresu. Adres musi zaczynać się od https:// a przeglądarka powinna zweryfikować połączenie wyświetlając symbol zamkniętej kłódki.

 

Stosuj się do procedur banku

Logując się na stronę banku należy stosować się do procedur obowiązujących w danym banku. Na witrynie w części LOGOWANIE znajdują się dokładne instrukcja, jak bezpiecznie przejść przez cały proces logowania do bankowości elektronicznej. Jeśli w trakcie logowania pojawią się komunikaty niezgodne z instrukcją nie należy kontynuować procesu logowania. Powinno się natomiast niezwłocznie poinformować Bank o zaistniałej sytuacji.

 

Aktualizuj system operacyjny i przeglądarkę internetową

Przeglądarka internetowa to program, który służy do otwierania stron internetowych, także tych do logowania do systemu bankowości internetowej. Należy zatem zadbać o to, by na naszym komputerze regularnie dokonywać aktualizacji oprogramowania. Zaleca się również używać firewalla. Hakerzy wyszukują luk w programach, za pomocą których mogą wykraść niezbędne informacje. To samo dotyczy systemu operacyjnego, który powinien być na bieżąco aktualizowany. Dostawcy oprogramowania na bieżąco monitorują poziom bezpieczeństwa i publikują łatki uzupełniające luki w oprogramowaniu. Nowoczesna przeglądarka internetowa jest niezbędnym elementem zapewniającym bezpieczne korzystanie z systemu bankowości internetowej. Dobra przeglądarka powinna także ostrzec przed podejrzanymi witrynami:


Pamiętaj dbając o bezpieczeństwo na swoich urządzeniach możesz nie tylko bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej, ale również chronisz dane przechowywane na nim.

 

Korzystaj z oprogramowania antywirusowego

Równie niezbędne jak bezpieczna przeglądarka internetowa jest zainstalowanie programu antywirusowego zapobiegającego instalacji wirusów i innego szkodliwego oprogramowania. Warto przy tym korzystać z programów polecanych przez ekspertów, ponieważ nie wszystkie aplikacje dostępne w sieci spełniają niezbędne odpowiednie standardy. Należy pamiętać, że instalowanie aplikacji pobranych z niesprawdzonych stron internetowych bardzo często kończy się zainfekowaniem urządzenia przez oprogramowanie szpiegujące. Warto także raz na kilka dni skanować antywirusem urządzenie i dbać o aktualne bazy wirusów.

Pamiętaj oprogramowanie antywirusowe równię powinno być zainstalowane na innych urządzeniach np. typu smartphone lub tablet. Przecież to jest również urządzenie służące do korzystania z bankowości elektronicznej.

 

Chroń środki dostępu do usługi internetowej

Nie zapisuj danych do logowania w miejscach dostępnych osobom postronnym, a także bezpośrednio w przeglądarce internetowej. Staraj się także – jeśli to możliwe – okresowo zmieniać hasło dostępu do konta. Na stronie bankowości elektronicznej udostępniana jest opcja zmiany hasła.

 

Ustaw silne hasło

Poprzez silne hasło rozumiemy ciąg znaków o odpowiednim stopniu złożoności. W bankowości internetowej mamy możliwość nadania ciągu hasła o długości od 8-20 znaków. Skorzystaj z tej możliwości i nadaj hasło o maksymalnej długości. Ponadto staraj się, żeby hasło zawierało małe i duże litery oraz znaki specjalne. Im hasło jest bardziej skomplikowane i trudniejsze do zapamiętania dla potencjalnego przestępcy, tym bardziej możemy czuć się bezpieczni. Unikaj stosowania nazw własnych, takich jak imiona, nazwiska, nazwy miejscowości, daty urodzenia, nazwy firmy itp. – jest to zawsze dodatkowe ułatwienie przy próbie złamania dostępu. Staraj się unikać zapisywania haseł i identyfikatorów do usługi. Bez znaczenia jest tutaj forma, zawsze taka informacja może zostać przejęta przez niepowołaną osobę, dla przykładu jeśli jest to urządzenie przenośne, takie jak notebook, tablet, czy telefon komórkowy, może zostać skradziony.

 

Instaluj aplikacje bankowe z zaufanego źródła

Aplikację bankową pobieraj wyłącznie z autoryzowanych sklepów App Store, Google Play i Huawei AppGallery – nie udostępniamy naszej aplikacji w inny sposób.

 

Dbaj o dane swojej karty płatniczej

Transakcje w sieci można dokonywać także za pomocą kart płatniczych. Podobnie jak w przypadku bankowości internetowej należy ignorować wszelkie wiadomości e-mail/sms z prośbą o podanie numerów kart. Nie należy korzystać z mało znanych sklepów internetowych, oraz ze sklepów, gdzie musimy podać dane na zwykłej, nie szyfrowanej stronie (brak https:// w adresie). W przypadku kart płatniczych newralgiczne dane to oprócz numeru kody CVV i CVV2 i PIN. Warto wiedzieć, że w placówkach BS Jarocin dostępne są specjalne karty przedpłacone do transakcji internetowych. Dla takiej karty zakładamy odrębny rachunek techniczny, który można zasilić odpowiednią kwotą tuż przed dokonaniem transakcji. Karta nie jest powiązana z kontem bankowym, czy limitem kredytowym, nie istnieją zatem obawy, że jeśli dane wpadną w ręce niepowołanych osób, stracimy więcej pieniędzy.

 

Czytaj komunikaty powiadomień

Zawsze sprawdź treść SMS-a/powiadomienia PUSH. Zwróć uwagę na rodzaj operacji, datę, kwotę przelewu i na numery rachunków. Jeżeli cokolwiek się nie zgadza – nie potwierdzaj danej transakcji. W komunikatach autoryzacyjnych po to są podawane szczegółowe dane dotyczące wykonywanej transakcji, abyś mógł zweryfikować, czy autoryzowana transakcja to ta, którą zleciłeś. Komunikaty informują nas również o logowaniu do bankowości internetowej. Jeśli taki otrzymasz, a nie logowałeś się wcześniej jest to dla Ciebie sygnał, że dzieje się coś niepokojącego. Zadzwoń do banku lub zablokuj konto bankowości internetowej.

 

Potwierdzaj wiadomości

Dokładnie sprawdzaj (np. potwierdź z nadawcą) wszelkie SMS-owe żądania dopłat (np. za paczkę), informacje o dołączeniach energii elektrycznej, wpłat dla rzekomych komorników lub prośby o drobne pożyczki wysyłane przez komunikatory, nawet jeżeli wyglądają wiarygodnie – jak pochodzące od znanych firm lub Twoich znajomych; nie klikaj w linki umieszczane w tego rodzaju wiadomościach.

 

Inwestuj, ale rozsądnie

Nie daj się nabrać na fałszywe inwestycje – przestępcy tworzą strony internetowe sugerujące duże i szybkie zyski, najczęściej związane z obrotem kryptowalutami (np. bitcoin), dzwonią do przypadkowych osób (często są w posiadaniu części danych np. imię, nazwisko) lub rozsyłają zachęty e-mailem;- nie instaluj aplikacji, które rzekomy pracownik działu technicznego poleca, aby mógł sprawdzić czy Twoje urządzenie nie zawiera wirusów.

 

Masz wątpliwości skontaktuj się z bankiem

Pamiętaj jeżeli coś wzbudza Twoje podejrzenia np. w trakcie nawiązywania sesji z bankowością internetową lub mobilną – skontaktuj się z nami.

 

Czytaj komunikaty bezpieczeństwa

Zaglądaj regularnie na naszą stronę do sekcji Cyberbezpieczni, czytaj też wszystkie nasze wiadomości w poczcie , SMS-y, e-maile oraz komunikaty bezpieczeństwa, które regularnie publikujemy dla Ciebie.

PLACÓWKI
I BANKOMATY

Znajdź najbliższy oddział
lub bankomat

E-BANKOWOŚĆ

Sprawdź stan swojego
konta korzystając
z e-BANKu