O BANKU
Sytuacja ekonomiczna
Sytuacja ekonomiczna za 2024 r.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
Rachunek zysków i strat sporządzony za okres od 1.1.2024 do 31.12.2024
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2024 – Aktywa
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2024 – Pasywa
Sytuacja ekonomiczna za 2023 r.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
Rachunek zysków i strat sporządzony za okres od 1.1.2023 do 31.12.2023
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2023 – Aktywa
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2023 – Pasywa
Sytuacja ekonomiczna za 2022 r.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
Rachunek zysków i strat sporządzony za okres od 1.1.2022 do 31.12.2022
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2022 – Aktywa
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2022 – Pasywa
Sytuacja ekonomiczna za 2021 r.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
Rachunek zysków i strat sporządzony za okres od 1.1.2021 do 31.12.2021
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2021 – Aktywa
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2021 – Pasywa
Sytuacja ekonomiczna za 2020 r.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
Rachunek zysków i strat sporządzony za okres od 1.1.2020 do 31.12.2020
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2020 – Aktywa
Bilans Banku sporządzony na dzień 31.12.2020 – Pasywa
Sytuacja ekonomiczna za 2019 r.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
Rachunek zysków i strat sporządzony za okres od 1.1.2019 do 31.12.2019
Reklamacje
Zasady składania reklamacji/skarg/wniosków
W przypadku posiadania zastrzeżeń dotyczących usług świadczonych przez bank w zakresie wykonywanych czynności bankowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r, klient ma prawo złożyć reklamację. Szczegółowe informacje zawarte zostały w dokumencie: Zasady składania reklamacji, skarg i wniosków
Formularz reklamacji klienci indywidualni
Formularz reklamacji klienci instytucjonalni
Formularz reklamacji kartowej klienci indywidualni
Formularz reklamacji kartowej klienci instytucjonalni
Informacja o terminach rozpatrywania niektórych reklamacji w związku z COVID-19
Misja banku
Misją Banku Spółdzielczego w Jarocinie jest świadczenie kompleksowych, profesjonalnych, efektywnych i bezpiecznych usług finansowych na rynku lokalnym w sposób zapewniający zaspokajanie potrzeb wszystkich klientów i członków banku, jak również podejmowanie i wspieranie inicjatyw mających na celu rozwój środowiska lokalnego i jego społeczności.
Ochrona Danych
- Bernadeta Gronowska – Wiodący Inspektor Ochrony Danych
- Anna Maślak- Zastępca Wiodącego Inspektora Ochrony Danych
- Justyna Mizgalska – członek Zespołu IOD
- Anna Szulc – członek Zespołu IOD
- Joanna Regulska – członek Zespołu IOD
- Monika Szymkowiak – członek Zespołu IOD
- Szymon Krauze – członek Zespołu IOD
- Karolina Gabrysiak – członek Zespołu IOD
- Maciej Wosiek – członek Zespołu IOD
- Jacek Rembikowski – członek Zespołu IOD
We wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych możecie się Państwo kontaktować:
- listownie na adres: Al. Niepodległości 5, 63-200 Jarocin
- mailowo na adres: iod@bsjarocin.pl
- osobiście w siedzibie w godzinach pracy Centrali Banku.
Zasady ładu korporacyjnego
Załączniki:
Statut Banku Spółdzielczego w Jarocinie
Struktura organizacyjna Banku Spółdzielczego w Jarocinie
Informacje z zakresu profilu ryzyka i poziomu kapitału Banku Spółdzielczego w Jarocinie
Zasady polityki informacyjnej w Banku Spółdzielczym w Jarocinie
Polityka Ładu Korporacyjnego Banku Spółdzielczego w Jarocinie
Dziennik Urzędowy KNF – “Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych”
Ocena stosowania zasad ładu korporacyjnego za 2023
Taryfa prowizji i opłat
Taryfa prowizji i opłat za operacje kasowe z 27 lutego 2024 r.
Obowiązujące od 19.05.2025
Taryfa prowizji i opłat za operacje kasowe obowiązuje od 19.05.2025
Bankowy Fundusz Gwarancyjny
Źródłem praw i obowiązków związanych z gwarantowaniem depozytów są przepisy ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1937 z późn. zm.) oraz innych powszechnie obowiązujących aktów prawnych.
Wysokość gwarancji BFG:
- kwota depozytu, która nie przekracza równowartości w złotych 100 000 euro gwarantowana jest w całości.
Ochronie podlegają imienne depozyty złotowe i walutowe:
- osób fizycznych,
- osób prawnych,
- jednostek organizacyjnych, które nie posiadają osobowości prawnej, ale posiadają zdolność prawną,
- szkolnych kas oszczędności i pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych.
Ochroną gwarancyjną nie są objęte środki pieniężne i należności:
- Skarbu Państwa,
- Narodowego Banku Polskiego,
- banków, banków zagranicznych oraz instytucji kredytowych w rozumieniu ustawy Prawo bankowe,
- kas i Kasy Krajowej w rozumieniu Ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych,
- Bankowego Funduszu Gwarancyjnego,
- instytucji finansowych w rozumieniu rozporządzenia CRR,
- firm inwestycyjnych i uznanych firm inwestycyjnych w rozumieniu rozporządzenia CRR,
- osób i podmiotów, które nie zostały zidentyfikowane przez podmiot objęty systemem gwarantowania depozytów,
- krajowych i zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz krajowych i zagranicznych zakładów reasekuracji w rozumieniu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej,
- funduszy inwestycyjnych, towarzystw funduszy inwestycyjnych, funduszy zagranicznych, spółek zarządzających i oddziałów towarzystw inwestycyjnych w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,
- otwartych funduszy emerytalnych, pracowniczych funduszy emerytalnych, powszechnych towarzystw emerytalnych i pracowniczych towarzystw emerytalnych w rozumieniu ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
- jednostek samorządu terytorialnego,
- organów władz publicznych państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska oraz państwa trzeciego, w szczególności rządów centralnych, regionalnych oraz jednostek samorządu terytorialnego tych państw.
Zasady obliczania i wypłaty kwoty gwarantowanej:
- podstawę do obliczania kwoty gwarantowanej stanowi suma środków ulokowanych na wszystkich rachunkach (np. lokat terminowych, bieżących, oszczędnościowo-rozliczeniowych) jednego klienta w danym banku,
- w przypadku środków zgromadzonych na rachunkach wspólnych, limit gwarancji 100 000 euro przysługuje odrębnie każdemu ze współposiadaczy,
- niezależnie od waluty rachunku wypłata środków gwarantowanych następuje w złotych,
- wypłaty dokonywane są w terminie 7 dni roboczych od dnia wystąpienia przez uprawnioną instytucję z wnioskiem o ogłoszenie upadłości.
Szczegółowe informacje na temat systemu gwarantowania depozytów można znaleźć w Arkuszu informacyjnym dla deponentów oraz na stronie internetowej Bankowego Funduszu Gwarancyjnego www.bfg.pl
Tarcza PFR
Rusza proces rozliczenia i umorzenia subwencji dla mikrofirm i MŚP w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) rozpoczyna proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla mikrofirm oraz małych i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Dotyczy on 40,6 tys. mikrofirm oraz 7,1 tys. małych i średnich firm, działających pod jednym z 54 kodów PKD. Otrzymały one w ramach programu 7,1 mld zł. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.
Przedsiębiorcy rozliczają subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. Będą spłacać subwencję na inny rachunek, niż w przypadku Tarczy Finansowej PFR 1.0, a formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia.
Rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach:
- Rozliczenia małych i średnich firm
od 18 listopada 2021 r. do 15 stycznia 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe. - Rozliczenia mikrofirm
od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirmy. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe. - Decyzje dotyczące umorzeń
W kwietniu 2022 r. PFR wyda firmom jedną z trzech decyzji, tj.:
- określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
- wezwanie do zwrotu całej subwencji albo
- informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.
Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.
Zasady rozliczenia MŚP
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MŚP, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:
- nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
- oraz rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.
Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.
Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.
Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Zasady rozliczenia mikrofirm
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:
- nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
- oraz utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.
PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.
Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez mikrofirmę przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.
Wymagane oświadczenia i inne informacje
- Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni.
- Firmy będą musiały potwierdzić w formularzu, że dokonały wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, jeśli nie zrobiły tego wcześniej,
- PKD, które beneficjent wpisuje w formularzu ma charakter informacyjny. Powinien on podać wiodące PKD firmy. Nie musi być ono związane z listą 54 kodów PKD, które warunkowały udział w programie.
Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfrsa.pl.
Planowane szkolenia i informacje
Od listopada rozpoczną się szkolenia informacyjne dotyczące procesu umorzeń, o których informacje również będzie można znaleźć na stronie PFR. W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).
Tarcza PFR 1.0.
Przewodnik dla mikro, małych i średnich firm po tarczy finansowej PFR
PFR określanie liczby pracowników
Tarcza PFR 2.0.
Komunikat – decyzje dla beneficjentów Tarczy Finansowej PFR 2.0
Zainteresowanych klientów do skorzystania z Subwencji finansowej w ramach Tarczy Finansowej PFR, informujemy za stroną Polskiego Funduszu Rozwoju, że:
Czy można wskazać do przekazania subwencji rachunek bieżący z udostępnionym kredytem lub linią kredytową?
Środki z subwencji finansowej mogą zostać przekazane na rachunek bieżący, w którym udostępniony jest kredyt lub linia kredytowa, pod warunkiem, że klient na nowo wykorzysta środki ze spłaconego limitu kredytowego do pokrycia kosztów bieżącej działalności gospodarczej.
Szanowni Państwo – Beneficjenci Programu Tarcza Finansowa PFR,
zgodnie z Umową Subwencji i Regulaminem Programu PFR przypominamy o obowiązku przedstawienia przez Państwa w Banku dokumentów potwierdzających, że osoba, która zawarła Umowę i złożyła oświadczenie woli jej zawarcia w imieniu Beneficjenta była uprawniona do jego reprezentowania.
W zależności od sytuacji są to:
-
- informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu/pełnemu z Krajowego Rejestru Sądowego
lub - wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
lub - Pełnomocnictwo i informacja odpowiadająca aktualnemu/pełnemu odpisowi z Krajowego Rejestru Sądowego lub Pełnomocnictwo i wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
- informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu/pełnemu z Krajowego Rejestru Sądowego
lub
-
- Oświadczenie.
Wzory pełnomocnictwa i oświadczenia stanowią załączniki nr 2 i 3 do Regulaminu i są dostępne do pobrania ze strony Funduszu:
https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr/regulamin_programu_tarcza_finansowa_pfr_dla_mmsp.pdf (wzór pełnomocnictwa – str. 62, wzór oświadczenia – str. 64).
Dokumenty należy przedstawić w Banku osobiście lub przesłać do Banku pocztą w nieprzekraczalnym terminie do 31 grudnia 2020 r.
W przypadku niedopełnienia ww. obowiązku konsekwencją może być wypowiedzenie przez Fundusz Umowy.
W celu usprawnienia procesu weryfikacji zachęcamy do jak najwcześniejszego składania dokumentów.
Zmiany w Regulaminie funkcjonowania kart kredytowych
Informacja dla klientów indywidualnych z dnia 4 listopada 2020 r.
Informacja dla klientów instytucjonalnych z dnia 4 listopada 2020 r.
Regulamin funkcjonowania kart kredytowych dla klientów indywidualnych
Regulamin funkcjonowania kart kredytowych dla klientów instytucjonalnych
Regulamin funkcjonowania kart przedpłaconych
Regulamin funkcjonowania kart kredytowych dla klientów indywidualnych od 19.05.2025
Regulamin funkcjonowania kart kredytowych dla klientów instytucjonalnych od 19.05.2025
Regulamin funkcjonowania kart przedpłaconych dla klientów indywidualnych od 19.05.2025
Zmiany zasad regulowania składek KRUS
Twoje prawa przy dokonywaniu płatności w Europie
Dzięki unijnym przepisom dokonywane przez Ciebie płatności elektroniczne stają się tańsze, łatwiejsze i bezpieczniejsze. Oto przykłady:
- Możesz dokonywać płatności w niemal całej Europie (tj. w UE, Islandii, Norwegii i Liechtensteinie) równie łatwo i bezpiecznie jak w Twoim rodzinnym kraju.
- Handlowcy nie mogą Cię już obciążać dodatkowymi kosztami w przypadku zapłaty kartą wydaną w UE.
- Nowe przepisy dotyczą wszelkich rodzajów płatności elektronicznych (np. polecenia przelewu, polecenia zapłaty, płatności kartą itd.).
- Każda osoba mieszkająca legalnie w Unii ma prawo do rachunku bankowego umożliwiającego dokonywanie płatności elektronicznych („rachunek płatniczy”).
Standardy ochrony małoletnich
Zasady ochrony sygnalistów
Bank Spółdzielczy w Jarocinie wdrożył zalecenia Ustawy o sygnalistach z dnia 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów.
Wprowadzona procedura dedykowana jest w szczególności obecnym lub byłym pracownikom, współpracownikom, kandydatom, stażystom, dostawcom, kontrahentom, akcjonariuszom czy członkom organów banku.
Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje następujące obszary: korupcja, zamówienia publiczne, usługi, produkty i rynki finansowe, przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami, bezpieczeństwo transportu, ochrona środowiska, zdrowie publiczne, ochrona konsumentów, ochrona prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych, inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie, opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji (kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość , a także przedstawiać jak najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody (e-maile, zestawienia, faktury, itp.).
Przy składaniu zgłoszenia rekomendujemy podanie adresu do kontaktu (np. adres korespondencyjny, adres e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.
Zgłoszenia należy kierować w następujący sposób:
1) przez wysłanie listem zwykłym wiadomości na adres Banku (siedziba) do Stanowiska ds. Zgodności i Kontroli z dopiskiem „(do rąk własnych)”;
2)przez wysłanie wiadomości elektronicznej na adres: sygnal@bsjarocin.pl
3)przez złożenie zawiadomienia w formie pisemnej bezpośrednio do Stanowiska ds. Zgodności i Kontroli.
Wiron
Wiron – informacje dla klientów